RACEK V LÁTKOVÉM PYTLÍKU
Zuzana Mildeová
Recenze - TERORISMUS
Terorismus je encyklopedisty Wikipedie definován "jako souhrn antihumánních metod hrubého zastrašování politických odpůrců hrozbou síly a užití různých forem násilí." Pokud se v inscenaci režiséra Petera Chmely neobjevilo nějaké z témat současného světa, pak to byla právě nabízející se politika. Proč tedy terorismus?
Představení se začíná odvíjet před uzavřeným letištěm. Z obav před možným teroristickým útokem jsou zrušeny všechny lety. Muž nemůže odletět na služební cestu a vrací se nečekaně domů. Načapá svou ženu s milencem a inspirován zážitkem na letišti vymyslí krutou pomstu. Následuje scéna v kanceláři, kde se oběsí jedna ze zaměstnankyň. Pátrání po příčině její sebevraždy zakryje spor o chuť vody Evian a dětské koláže. V další scénce sledujeme dialog stařenek. Jejich společným cílem je pomalé zavraždění nepohodlných členů svých rodin. Na druhé straně jeviště se schází policisté vracející se z výjezdu. Jejich šéf mimo jiné kritizuje zacházení svých podřízených s oběťmi drastických událostí.
Jednotlivé "scénky" jsou odděleny pěveckými výstupy. Sami inscenátoři se hlásí k žánru inscenace se zpěvy a tanci. Písně jsou zpívány poplatně autorům Olegovi a Vladomírovi Presňakovovým v ruštině. Ne moc originální pokus o ozvláštnění. Zpívané vsuvky nesází na čistý projev, jsou prvkem komickým, uvolňujícím. O přítomnosti tance by se pak mohly vést diskuze.
"Terorismus" je v podstatě sledem epizodických událostí, z nichž se většina začíná slibně rozvíjet, ale později nepochopitelně zabředává. Přeskakuje se z tématu na téma. Propojením jsou pouze rozhovory o předešlých postavách a dějích, ale v celku spolu korespondují jen vzdáleně. K jistému uzavření dochází v závěrečném obraze v letadle. Dozvíme se, kdo a kým byl výbuchem usmrcen, a běh předchozích událostí se stává srozumitelnějším.
Kromě nečitelného dramaturgického záměru zůstává v pozadí i režijní koncepce. Inscenace nemusí nutně objevovat nová témata a pohledy, ale měl by být pochopitelný alespoň jakýsi směr režisérových myšlenek.
Hra Terorismus v podání studentů DAMU je plejádou výstupů figurek (podpořených komickými kostýmy) v ne příliš nosném příběhu. Děj je rozpoután strachem z možného teroristického útoku. Strachem na scéně neakcentovaným. Tématem by pak mohlo být násilí v rodině, v posteli, na pracovišti…
Nemohu se zbavit dojmu, že inscenace vznikla pouze jako ne příliš vydařená přehlídka studentů 4. ročníku herectví. Kdo si nás vybere? Nejsme oběťmi nepromyšleného násilí?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Festival ZLOMVAZ 2006 pořádá Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze. Spolupořadatelem festivalu je Hlavní město Praha.